Kanoverhalen van

Bonjour Napoleon
Tour di Isola díElba

Door Yvo Provoost

Na een ritje Biezelinge - Piombino (een stevig eindje boven Rome) vinden we (in het donker) na een aantal Ďholy shitsí toch nog een camping. De volgende dag op zoek naar een geschikt instapplaatsje. Het weer is schitterend, het water is helder en het landschap is mooi.
De auto mogen we parkeren achter slot en grendel op het terrein van het jachtwerfje midden in het drop. Na verspilling van een hoop zweet liggen de boten bijna in het water, nog net op het strand. Bij strand moet je hier niet denken aan zand, het strand bestaat uit een dikke verende laag riet, het is weer eens iets anders.

Mooie golven brengen ons naar Elba, het duurt even maar dan kunnen we toch de eerste huisjes onderscheiden, daar gaan we dus niet heen. Een strandje is snel gevonden. Nadat de laatste wolken voor deze week zijn verdwenen, peddelen we verder. Mooie surfgolven brengen ons naar een afgelegen baai, het eerste strandje is te klein, op het andere kunnen we prima slapen. De branding blijft de hele nacht wakker, op zoek naar onze tenen.

Een frisse duik met het opkomende zonnetje erbij kondigt een mooie dag aan. De golven van gister zijn er nog, de wind is wat gaan liggen. Op het gemakje ontbijten we. In de loop van de ochtend draait de wind richting tegenwind. We ronde de zuid-oost punt van het eiland en ... we hebben nog steeds tegenwind. De volgende dagen houden we tegenwind. Uren later, stevig verbrand en onder het zout bedolven, komen we in de buurt van Marina di Campo. We besluiten een camping op te zoeken. Uiteraard mogen we niet beneden op de camping vlakbij het strand staan, maar naast een dikke Mercedes beschikt de eigenaar ook nog over een kruiwagen met halfzachte band. We laten de boel de boel en banjeren wat door het dorpje, twee grote ijsjes later komen we bij het haventje, een gezellige boel. Voor de verandering kopen we wat verse groente (en wat minder verse spullen).
Met het zicht op Monte Christo, Isola di Pianosa en heel in de verte Corsica varen we verder in westelijke richting. Het eiland wordt ruiger, de kost rotsachtiger, de strandjes schaarser en Mare Tirreno rustiger. Soms wat verder soms wat dichterbij varen we langs imposante, kleurrijke rotsformaties waar tussen soms opeens een dorpje opduikt.
Aangekomen bij Mote Enfola blijkt dat het eiland hier maar zoín goeie honderd meter breed is. Een paar stappen maar met de kano toch zeker een half uur rondvaren. We slapen vannacht op het terras van de campingbar, net boven het strand met uitzicht op een romantische baai. We zien de zon met al zín geweld achter Monte Enfola in de zee zakken. Welterusten...
De laatste dag brengt ons langs Portoferraio, de enige echte stad op het eiland. We proberen de stad zo snel mogelijk links (in dit geval dus rechts) te laten liggen. Een paar zonovergoten baaien verder liggen we te genieten van het uitzicht op ItaliŽ. Nu nog wat wazig, in de loop van de avond wordt het steeds duidelijker.

Foto's Yvo Provoost

Algemene info

Elba, bekend van de ballingschap van Napoleon, ligt op ongeveer 10 km uit de Italiaanse kust. Het is een rotsachtig eiland met veel kiezelstranden en wat zandstrandjes. Het eiland is voorzien van schitterende baaien. Het water van de Middellandse Zee is hier kristal helder en is zo rond mei al aardig van temperatuur. In de maand mei is het op het water nog rustig, een enkel jachtje en de plaatselijke vissers zijn eigenlijk de enigen die zich op het water wagen. Het eiland wordt ook in het voorseizoen overspoeld door Duitsers, de tweede taal op het eiland is duidelijk Duits.
De tocht zoals gevaren, bedraagt ruim 100 km, de baaien hebben we enkel bezocht om een plekje te vinden om te eten of te slapen.

De reis er naar toe

Zonder al te veel moeite is via goede wegen Piombino te bereiken. Piombino zelf is niet echt de moeite van het bezoeken waard. De dorpjes er om heen des te meer.
Zowel in Frankrijk als in ItaliŽ kennen ze het fenomeen tolwegen, Zwitserland zet daar het vignet tegenover. Zonder al te grote omwegen is op de heen- of terugreis een bezoek te brengen aan Pisa met zijn scheve toren.

Kamperen en picknicken

Langs grote delen van het eiland zijn campings dichtbij zee te vinden. Er zijn genoeg strandjes te vinden die alleen vanaf zee (of met heel veel moeite vanaf het eiland) te bereiken zijn.

Weer

De wind was wispelturig en zodoende ook de omstandigheden op zee (variŽrend van een vlakke zee tot golven van bijna 2 m). Alle dagen stralende zon, Ďs nachts af en toe wat bewolking.

Kaartmateriaal & scheepvaartverkeer

Michelin-kaart atlas routier ItaliŽ en een toeristenkaartje. Rondom het eiland is geen betonning aangebracht. Aan de oost- en de noordzijde van het eiland is redelijk wat vrachtverkeer op het water. Vooral de bijna ononderbroken stroom van ferryís kan voor problemen zorgen in de buurt van Porteferraio en tussen ItaliŽ en Elba. Speciale aandacht hierbij verdienen de draagvleugel- en jetstreamboten, deze varen langs het eiland met snelheden van ongeveer 50 km/uur∑