Home
   

Passageule

Kanoën in West Zeeuwsch-Vlaanderen

Wie West Zeeuwsch-Vlaanderen zegt,
denkt aan water en wind; aan zee, strand en duinen.
Die denkt aan vruchtbare landbouw-
gebieden, de polders, waar het graan
rijpt. Aan de weiden met hun typische
knotwilgen, het stille achterland met
de dromerige dorpjes en de van acti-
viteiten bruisende stadjes.
Die denkt aan Sluis met z'n Belfort,
het enige in Nederland!
Aan Retranchement, waarvan de
naam alleen al aan een roemrijk
verleden doet denken, gelegen aan
het "Zwin". Thans een verzande
zeearm die vroeger Brugge met de
zee verbond. Aan Sint Anna ter
Muiden waar de tijd zo'n 300
jaar geleden lijkt te zijn stil
blijven staan.

De complete winkel voor het kopen van kajak, kano en uitrusting Wildwaterexperts
Kanoa; buitensport & recreatie Outdoor & Travel Outfitters

In juni 1990 is een 15 km lang vaartraject opengesteld voor het varen met kano's. Deze route is door het plaatsen van aanlegsteigers, overdraagplaatsen en picknickplaatsen geschikt gemaakt voor een hele dag kanoplezier. De aanlegsteigers aan het begin- en eindpunt zijn voorzien van een instapbeugel voor gehandicapte kanovaarders.

Peddelend door het kleinschalige landschap passeert u de lager gelegen graslanden en oude kreekresten. Deze voor de streek unieke gebieden, bieden een ideale broedplaats voor de weide en watervogels. Ga daarom in deze gebieden niet aan land (dat is trouwens verboden!), maar vaar rustig verder.

Als we instappen bij de voetgangersbrug tussen Cadzand-Bad en Retranchement hebben we een heerlijk breed vaarwater voor ons. We kunnen daar eerst even wennen aan onze (huur)kano en het ritme van het peddelen wat onder de knie zien te krijgen, want zo'n kano kan erg eigenzinnig zijn!

Met de rug naar de duinen gekeerd, varen we richting Retranchement. De eerste steiger die we tegen komen, is de aanlegsteiger bij het restaurant "De Witte Koksmuts". Terwijl de koffie vers wordt gezet kunt u op het terras even uitblazen van het oefenen. Eerst is het kanaal nog vrij recht met kale onbegroeide oevers. Als we echter Retranchement naderen, worden de oevers wat meer begroeid.

De eerste brug die u hier passeert, heet de "Hickmanbrug".
Ter nagedachtenis aan sergeant Hickman, die tijdens de oorlog "40-45" bij het monteren van een bailey-brug op deze plaats sneuvelde. Ook hier is een aanlegsteiger zodat we eens een kijkje kunnen nemen in Retranchement met z'n standaardmolen uit 1643 en een wandeling kunnen maken over de wallen waar de zeldzame boomkikker nog te vinden en te horen is.

Als we verder varen, ziet u aan uw linkerkant, op de wallen van het voormalige fort Nassau, een grenspaal staan. Samen met de twee andere grenspalen aan de overzijde van het kanaal, midden in het boerenland, vormen ze de enige in deze vorm voorkomende grensscheiding in ons land. Ze staan in onze streek bekend als "De Drieling van Retranchement".

Bij het eerste overdraagpunt aangekomen, kunnen de kano's het beste even aan de kant gelegd worden. We wandelen de dam over en gaan daarna linksaf over een met bomen begroeid dijkje, richting Terhofstede. Vergeet uw fototoestel niet, want Terhofstede is werkelijk uniek! Na deze wandeling dragen we de kano's naar de andere kant van de dam en we vervolgen nu onze weg, onder de zwinbrug door, richting Sluis. Jammer dat de verbinding met Sluis nog niet geschikt is gemaakt om met de kano te bevaren.

Net om de bocht aan de linkeroever is een picknickplaats waar we onze broodjes en ander lekkers op ons gemak kunnen opeten en waar we onszelf even de kans geven de benen te strekken. Richting Sluis misschien? Laat dan wel iemand bij de kano's achter, hij/zij zal zich zeker niet vervelen, want hier komt regelmatig de schaapherderin met haar kudde voorbij.

Onze tocht voert ons nu steeds verder weg van de drukte aan de kust. Hier kan je de stilte nog voelen!
Voor we bij het volgende overdraagpunt de kano's uit het water halen, speuren we met onze kijker het nu voor ons liggend natuurgebied af. Misschien is die ooievaar van vorig jaar wel teruggekomen! Hier zijn we op de helft van de route. Om de vogels in dit rustgebied niet te storen, varen we in een rustig tempo door naar het volgende overdraagpunt.
Nog een keer overdragen en dan zijn we aan het einde van onze tocht gekomen en als de laatste loodjes het zwaarst wegen is dat goed te begrijpen, we hebben er nu immers 15 km opzitten!
Omdat we, voor we aan onze kanotocht begonnen, onze auto al aan het eindpunt hebben geparkeerd, zijn we in een mum van tijd weer terug op ons vakantieadres. Wat een lawaai en wat een mensen!

Enkele tips: Lees de aanwijzingen en de voorwaarden op de ontheffing eerst goed. Verpak uw foto en/of filmmateriaal zo dat er geen water bij kan komen. Laat geen kostbaarheden in uw kano of auto achter, u kunt ze beter thuis laten. Als u niet van plan bent heen en terug te varen, breng dan eerst de auto naar het eindpunt, in de berm is er ruimte genoeg om te parkeren. Gaat u met kleine kinderen op pad, vaar dan maar tot op de helft van het traject. Of knoop er een bezoek aan Sluis aan vast. Kinderen willen graag mee peddelen, geef ze dus ook eens gelegenheid om hun peddelvaardigheid te tonen! Zorg voor voldoende eten en drinken voor onderweg; varen maakt hongerig en dorstig. Er moet vier keer overgedragen worden. Verder nog dit: Het varen op het uitwateringskanaal is aan strenge voorwaarden gebonden, d.w.z. dat er alleen met een ontheffing gevaren mag worden. De bijbehorende sticker dient goed zichtbaar op uw kano bevestigd te zijn. Deze dag- of weekontheffing + sticker kan verkregen worden bij de VVV-kantoren te Sluis en te Retranchement.

N.B. sinds enkele jaren is de route voor leden van KCZ met ca. 9 km uitgebreid.

Met vermelding van de bron is overname toegestaan.
Tekeningen van Carl Köhle